Tuesday, 16 October 2012

"TERIMA KASIH'

Pernahkan anda berterima kasih? Jika pernah, bagus! Teruskan amalan ini dan jika anda tidak pernah mengamalkan budaya berterima kasih, mulakan dari sekarang. Budaya berterima kasih merupakan satu amalan yang sangat baik dan ucapan terima kasih adalah sebagai tanda penghargaan kita pada seseorang atas khidmat yang diberikan kepada kita. Pelbagai situasi yang membolehkan kita berterima kasih. Sebagai contoh, anda menaiki bas dan ketika hendak turun dari bas, ucapkanlah terima kasih kepada pemandu bas. Tidak berat kan ucapan terima kasih? Tidak sampai lima saat pun dan anda tidak rugi apa-apa pun jika berterima kasih. Selain itu, jika anda jurujual, ucapkan terima kasih kepada pembeli mahupun kepada pelanggan yang hanya melihat sahaja. Amalan berterima kasih akan mendatangkan rasa gembira kepada pembeli dan ucapan terima kasih itu merupakan satu daya tarikan kepada pengguna untuk terus berkunjung ke kedai anda. Seterusnya, kita boleh juga berterima kasih kepada seseorang mengikut keadaan dan situasi yang  betul. Jangan pula kerana mahu membudayakan amalan berterima kasih, kita mengucapkan terima kasih sekiranya orang lain memaki hamun kita. Tidak semua amalan memerlukan kita mengucapkan terima kasih. Sebarang perbuatan yang mendatangkan kebaikan dan memberi perkhidmatan kepada kita, sememangnya wajar kita berterima kasih. Sebagai contoh lagi, orang lain membantu kita ketika kita dalam kesulitan, memberi nasihat kepada kita, menyediakan perkhidmatan kepada kita dan sebagainya lagi. Jadikan ucapan terima kasih sebagai budaya hidup kita agar kita sentiasa rasa dihargai. Walaupun ucapan terima kasih itu tampak remeh, namun ungkapan terima kasih itu sendiri boleh menjadi peneguhan positif kepada seseorang. Pemandu bas umpamanya, jika kita berterima kasih kepada mereka, tidaklah mereka berasa diri mereka itu pekerja semata-mata, malah dengan ucapan terima kasih, mereka akan lebih rajin dan ikhlas dalam menjalankan tugas mereka.

No comments:

Post a Comment