MASALAH MEMBACA
Masalah membaca di kalangan murid
sekolah menjadi perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti
pembelajaran bacaan terutama dalam pelajaran bahasa Melayu. Kemahiran membaca
merentas semua mata pelajaran dan kelemahan dalam kemahiran membaca akan
menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah. Guru perlu mengesan
kelemahan mambaca muridnya dan seterusnya menjalan pengajaran pemulihan bacaan
dengan segera. Berbagai-bagai kaedah dan teknik mengajar bacaan yang boleh digunakan
oleh guru untuk mengajar bacaan. Kaedah dan teknik mengajar bacaan yang digunakan oleh guru mestilah
sesuai dengan kebolehan membaca murid. Terdapat beberapa jenis masalah bacaan
murid seperti membuang atau meninggalkan huruf, ulangan, gentian dan
sebagainya. Seseorang murid yang mempunyai masalah membaca mempunyai
tanda-tanda awal seperti membatang suku kata terlebih dahulu sebelum dapat
meyebut keseluruhan perkataan, bacaan tersekat-sekat, iaitu perkataan demi
perkataan dan tidak lancar, teragak-agak, membaca terlalu cepat atau gopoh
tanpa menghiraukan tanda bacaan, membaca terlalu lambat atau merangkak-rangkak,
menunjuk perkataan dengan jari ketika membaca, tingkah laku yang tidak selesa
seperti megejip-ngejip mata, mengerut dahi, menggeleng kepala, suara terlalu
perlahan dan tidak jelas, kedudukan mata terlalu dekat dengan bahan bacaan,
cuba mengelak daripada aktiviti membaca dan tidak boleh membaca langsung. Oleh
itu, guru mestilah peka dengan petunjuk-petunjuk tingkah laku yang ditunjukkan
oleh murid-murid kerana tingkah laku tersebut menunjukkan murid berkenaan
menghadapi masalah dalam bacaan.
No comments:
Post a Comment