Tuesday, 6 November 2012

MASALAH MEMBACA


 MASALAH MEMBACA
Masalah membaca di kalangan murid sekolah menjadi perkara luar biasa lagi walaupun mereka telah mengikuti pembelajaran bacaan terutama dalam pelajaran bahasa Melayu. Kemahiran membaca merentas semua mata pelajaran dan kelemahan dalam kemahiran membaca akan menyebabkan pencapaian rendah dalam pelajaran di sekolah. Guru perlu mengesan kelemahan mambaca muridnya dan seterusnya menjalan pengajaran pemulihan bacaan dengan segera. Berbagai-bagai kaedah dan teknik mengajar bacaan yang boleh digunakan oleh guru untuk mengajar bacaan. Kaedah dan teknik  mengajar bacaan yang digunakan oleh guru mestilah sesuai dengan kebolehan membaca murid. Terdapat beberapa jenis masalah bacaan murid seperti membuang atau meninggalkan huruf, ulangan, gentian dan sebagainya. Seseorang murid yang mempunyai masalah membaca mempunyai tanda-tanda awal seperti membatang suku kata terlebih dahulu sebelum dapat meyebut keseluruhan perkataan, bacaan tersekat-sekat, iaitu perkataan demi perkataan dan tidak lancar, teragak-agak, membaca terlalu cepat atau gopoh tanpa menghiraukan tanda bacaan, membaca terlalu lambat atau merangkak-rangkak, menunjuk perkataan dengan jari ketika membaca, tingkah laku yang tidak selesa seperti megejip-ngejip mata, mengerut dahi, menggeleng kepala, suara terlalu perlahan dan tidak jelas, kedudukan mata terlalu dekat dengan bahan bacaan, cuba mengelak daripada aktiviti membaca dan tidak boleh membaca langsung. Oleh itu, guru mestilah peka dengan petunjuk-petunjuk tingkah laku yang ditunjukkan oleh murid-murid kerana tingkah laku tersebut menunjukkan murid berkenaan menghadapi masalah dalam bacaan. 

No comments:

Post a Comment